Det är okej att inte må bra.

Nej, jag har inte slutat blogga. Flera har frågat mig detta eftersom jag inte har uppdaterat på några veckor. Jag har helt enkelt inte orkat ta mig tid för det, och när det känns som en press att blogga så blir det på något sätt inte kul längre. Jag älskar att pyssla ihop något gott fikabröd, eller laga lite finare mat och ta alldeles för många bilder innan jag är nöjd med resultatet. Men under vinterhalvåret är det så mörkt och tråkigt att bilderna inte alls blir som jag vill. Jag vill kunna ta mig klok tid att göra snygga bilder, och genomtänkta inlägg. Den senaste tiden har det inte funnits ork till det, för just nu mår varken min kropp eller knopp så bra. (Sa hon just det där?) Jo, det gjorde jag. Jag mår inte så bra just nu.

Att våga erkänna att man inte mår bra är något som många bävar inför, trots att det är lika vanligt som att ha strumpor på sig. Man är rädd att bli dömd, och att få höra saker som "äh, ryck upp dig!" och "bara du kan ändra ditt eget mående." Och visst är det ibland så, att man behöver rycka upp sig och ta tag i det som tynger en. Men det är inte alltid så lätt. Psykisk ohälsa är vanligare än vad man tror, och vet ni - det är helt okej att må dåligt. På riktigt, det är helt okej. Det är till och med bra att tala om att man gör det, så att andra kan dela det svåra med en, och ge en hjälp om man behöver och vill ha. Det är bra att ibland även erkänna för sig själv att något behöver förändras, och börja försöka göra den ändringen. Mitt eget mående går väldigt upp och ner, och det har det alltid gjort. Jag är en känslomänniska, jag känner väldigt starkt och väldigt mycket. Det är både en gåva och en pina att känna så mycket, att inte kunna lägga känslorna åt sidan för en stund, och att lätt ta åt sig trots att man vet att man inte borde. Men samtidigt så har det gett mig en enorm förståelse för andra, vare sig de mår bra eller dåligt. Jag ser verkligen upp till människor som vågar säga det jag nyss sa, och jag hoppas att ni vill hjälpa mig att tala om att det är okej att må dåligt ibland. Skriv gärna om det, hashtaga #heltokej på instagram och länka/tagga gärna mig, så att jag får läsa era insatser och historier. Och kom ihåg, det är helt okej.

Härliga frukostar får mig att må bra. Vad får dig att må bra?



Kommentarer

Gott!

Svar: Ja, frukost är det bästa!
Hannah

Klokt och ärligt! Hushåll med de krafter du har, Instagram fungerar bra som substitut tills du mår bättre. Kram

Svar: Tack Anna! Kram
Hannah

Helt rätt snäckan ❤️ Tänk på dig själv och ditt mående. Alla kan inte må bra alltid.

Svar: Känns som att man får skämmas för att man inte mår bra ibland, trots att det är vanligt. Börjar må bättre nu, väldigt skönt!
Hannah

Blondinas

Amen baby 😘 du vet vars jag finns ❤️


Kom ihåg






Trackback