Hemgjord tacokrydda

Något som jag tycker är viktigt att tänka på är att inte få i sig för mycket onödiga tillsatser i mat och kryddor. Att ta en titt på innehållsförteckningen innan man köper, just av den anledningen, är något jag alltid gör. Det är nästan skrämmande hur mycket rent ut sagt, skit, som vi faktiskt stoppar in i  våra kroppar, utan att tänka på det. Jag och sambon, och säkerligen halva Sverige, brukar äta tacos ibland på fredagskvällarna. Ett av de mest kända märkena som säljer tacokrydda, är även en av de som innehåller mest tillsatser. Detta märkes innehåll i tacokrydda är bland annat druvsocker, modifierad stärkelse, potatisfiber, klumpförebyggande medel, citronsyra, maltodextrin och jästextrakt. Dessutom innehåller den hela 17,5% salt. Låter smarrigt, eller hur?
Jag tänkte just av den anledningen nu ger er ett recept på min tacokrydda, utan tillsatser, socker och smakförstärkare. Tänk gärna på att kryddorna ni använder även de behöver vara tillsatsfria.
 
 
HEMGJORD TACOKRYDDA
  • 2 tsk salt
  • 3 tsk chilipulver
  • 3 tsk paprikapulver
  • 3 tsk vitlökspulver
  • 2 tsk oregano
  • 1-2 krm cayennepeppar
  • 3 tsk spiskummin 

 

GÖR SÅHÄR:  Blanda ihop alla kryddor med varandra i en mortel och stöt ut smakerna. Häll över i en passande burk och försvara mörkt och svalt. Detta recept brukar räcka till ungefär två gånger för oss, då använder vi oss av ca 400g köttfärs. Man får helt enkelt smaka av hur pass mycket smak man själv föredrar. Här gillar vi den stark.

 

Vad har ni för tillbehör till tacos? Ge mig gärna tips på annat än de vanliga vi har här hemma, dvs lök, sallad, gurka, tomat, paprika, guacamole, ost, tacoskal/tortillabröd/tacochips, salsasås, köttfärs/kyckling.




Kommentarer
Lizz

Spiskummin smakar väl tacokrydda också? :D

Svar: Spiskummin smakar spiskummin, Lizz ;) Vet att vissa har i det, men jag hade inget hemma och det gick så bra utan!
Hannah

Håller med dig till tusen, allt för mycket konstiga saker i maten nu förtiden och vissa saker förstår man inte ens vad de har för uppgif i maten Ska pröva på att laga tacokryddan nästa gång vi äter tacos! :)

Svar: Nej, så är det ju, och om man inte vet vad det är - varför ska man då stoppa in det i kroppen? Gör det, du kommer inte att ångra dig! :D
Hannah

Jag ska genast prova! Mina barn är galna i Aromat, en annan läskig kryddblandning. Majs är viktigt i tacos! Jag varierar nog inte tillbehören så värst mycket, men varierar gärna köttfärsen med kyckling laxbitar och pulled pork! Viktigast av allt är dock guacamolen och jag gör en grym:)!

Svar: Aromat är verkligen läskig, fy! Lax har jag aldrig provat i tacos, använder du tacokrydda till den också? Åh, guacamole är mitt största måste! Tar gärna recept på din! :D
Hannah

Vilken bra ide. Tack! :)

Svar: Det är så enkelt, och såå gott! Tack själv för att du läste! :)
Hannah

Vilket bra tips! Måste prova detta. :)

Svar: Tack! Återkom gärna om du gillade det :)
Hannah

Anonym

Jordnötter och banan är en hit till tacos.

Svar: Just banan har jag hört att en del har, men aldrig provat själv. Får testa det! :)
Hannah

Det här måste testas! Jag brukar inte ha så mycket tillbehör när jag äter tacos, men banan är min favorit! Med gräddfil och ost som smält på köttfärsen. Hur gott som helst!

Svar: Vad kul! Ännu en som säger banan. Nu måste jag nog ta och testa det! Åh, gräddfil är en favorit här med, mums!
Hannah

Vi brukar ha majs, fetaost och créme fraiche med smaken paprika chili till våran tacos

Svar: Fetaost låter gott, det ska jag prova!
Hannah

Ananas är ett måste i tacos ! :)

Svar: Har aldrig testat ananas, men brukar ha pineapple salsa till, så ananas och tacos funkar ju superbt ihop! :)
Hannah

Du har så rätt, inga extra tillsatser här inte. Jag gör som du men direkt på maten fast jag har spiskummin också.

Svar: Ja, jag hade ingen spiskummin hemma. Men det gick bra utan :).
Hannah

Tacokrydda är så otroligt gott! Kan sätta det på allt, haha :)

Svar: Visst är det! :)
Hannah

Gud vad bra tips! Det här ska jag verkligen prova!!

Svar: Vad kul, tack! :) återkom gärna om du gillade det!
Hannah

Tack för tipset! Det låter riktigt gott.

Svar: Men var så god Hanna! :)
Hannah

Såklart gör jag egen för att det passar mig som LCHF:are. Tack för tipset, kram÷)

Svar: Vad härligt! :) Jag åt lchf förut faktiskt, och mådde superbra i några månader, sen vände allt, tyvärr. Har funderingar på att testa igen, får se hur det blir! Kram :)
Hannah

Jag byter ut köttfärs mot kokta gröna linser som jag enkelt blandar med några matskedar tacokrydda när de är färdigkokta och vattnet bortsilat. Riktigt gott, billigt och otroligt nyttigt!

Svar: Vegetariskt också! Det behöver jag tips på, så tack så mycket, Beatrice!
Hannah

Åh lät ju nästan för lätt för å vara sant! Tack för detta tips

Svar: Det är superlätt, och gott! :)
Hannah

Lisa

Vi brukar även ha jalapenos, färska champinjoner, jordnötter och ibland gör vi egen cheddardipp. Svingott!

Svar: Cheddardipp lät ju supergott! Tar gärna recept! :D
Hannah

Jessica

Du måste bara prova min mammas guacamole. 1 creme fraiche, 1 avocado, 1 vitlöksklyfta och så lite salt. Det är den godaste jag någonsin ätit, hade kunnat ha den till allt och äter jag tacos så är det mammas guacamole som är viktigast ;)

Svar: Guacamole gör jag alltid! Såå gott!
1 créme fraiche? 1 dl eller hel burk? :P
Hannah

fin blogg

Svar: Tack!
Hannah

Jag säger också banan! Tyckte att det lät helt bananas (eheeehehe tråkig ordvits) och sedan provade jag och nu vill jag inte vara utan.

Svar: Haha, tråkiga ordvitsar går hem hos mig! Nu måste jag verkligen testa banan!
Hannah

Tänkte tipsa om att man kan ersätta köttfärsen med kebab, super gott! :)

Svar: Vilket bra tips! :)
Hannah

Anonym

Jag tycker det kan vara gott med fetaost eller/och tzatziki till:)

Svar: Fetaost har fler sagt, och det låter ju himla gott! :)
Hannah

Grymt! Bra inlägg!

Svar: Tack!
Hannah

Måste prova! Jag brukar ha i äpple! Blir väldigt gott enligt mig!

Svar: Äpple, vad spännande! Skivat, tärnat, rivet? :)
Hannah

Vilket bra tips! Ska testas nästa gång det ska lagas tacos!
Vet inte om det är så ovanligt men jag tycker det är gott med röd paprika till, och majs :)

Svar: Vad kul att du tycker det! Paprika har jag alltid till, röd eller gul. Majs är jag inte så förtjust i.
Hannah

Men va bra, det där måste vi testa nån gång, låter bra mycket mer hälsosamt än köpekryddan! Och mitt tips till tacos är färsk ananas - så gott! :)

Svar: Det är mer hälsosamt, och mycket godare! Kan inte äta köpt tacokrydda efter jag började med denna. Ananas är supergott! :)
Hannah

Bra tips!

Svar: Tack!
Hannah

Man kan ha annans o sin tacos också! :)

Svar: Ananas har jag fått flera tips om, tack!
Hannah

Tack för inspo! Jag och min man brukar också äta tacos/tortillas på fredagar och då gör även vi egen krydda. Är ju så enkelt och känns så mycket bättre tycker jag. Ett tips på tillbehör som vi alltid har är skivad eko-banan. Det är såå gott att ha i ;)

Svar: Tacos är nog det vanligaste vi svenskar äter på fredagar, haha! Banan ska jag definitivt prova, självklart ekologiska! :)
Hannah

Så himla bra för att slippa tillsatser som salt och socker!

Svar: Det var min tanke!
Hannah

Åh vilket bra tips! Vi äter ofta tacos (inget måste att det blir på en fredag haha). Om ni gillar det starkt, är mitt tips till tillbehör jalapenos. Mums!

Svar: Ingen av oss är jätteförtjust i jalapeno, men sambon hittade en mjukost igår med hot jalapeno, som han ska testa nästa gång!
Hannah

Spännande, det måste jag testa någon gång =)

Svar: Vad kul :)
Hannah

Tack för receptet, det här inlägget ska jag spara! Sambon äter banan till tacos, det gör inte jag. Fast jag äter helst inte tacos alls, föråt mig på det för flera år sedan och det har inte riktigt gått över helt än, men sambon tycker om det så mycket att jag ibland får ge mig och äta ändå :p

Svar: Vad kul att du ska spara det! Efter att jag fick tips här om banan så provade jag, men det var verkligen inte i min smak :P Jag har också förätit mig på det, men sambon älskar det, så jag får också ge mig ibland :P
Hannah

amanda

vet inte vad alla andra svarat men.. personligen ääälskar jag ananas i, även tonfiskröra (enkelt gjord på tonfisk, gräddfil, rödlök och majonäs, ta så du blir nöjd) vet även att folk har jordnötter och banan i :) dock inte smakat det men..

Svar: Tonfiskröra älskar jag! I tacos har jag dock inte provat det. Antar att du har det istället för köttfärs? Jordnötter och banan är inte men grej ;P
Hannah


Kom ihåg






Trackback