Hemgjord granola med äpple, kanel & kardemumma

Igår började jag äntligen få tillbaka lite energi efter att ha legat i halsfluss i lite mer än en vecka. Så jag rostade min egen granola. Den här granolan är nog inte till för de som gillar sött, eftersom den är sockerfri och den enda sötning som finns i är agavesirap. Men den är jäkligt god ändå!
 
HEMGJORD GRANOLA
  • 1 dl fiberhavregryn
  • 1 dl boveteflingor
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 2 tsk kardemumma
  • 2 tsk kanel
  • 2-3 msk agavesirap
  • 2-3 msk vatten

  • 1 dl grovhackade, rostade hasselnötter
  • 1dl gojibär
  • 1 dl torkade äpplen

 

GÖR SÅHÄR:  Blanda ihop de första torra ingredienserna i en bunke och tillsätt vatten och agavesirap. Rör omkring väl, och sprid ut på bakplåtspappersklädd plåt. Rosta i ugnen på 175'c i ca 20 min. Håll koll så det inte bränns och rör om då och då. Låt svalna. Vill man ha hasselnötter i så kan man rosta dessa dagen innan, annars kan man höja värmen till 225'c och rosta dom på en plåt, det tar ca 8-10 minuter. Skalen skall mörkna, men inte brännas. Ta ut och låt svalna, lägg sedan i en mindre ömtålig handduk och gnugga bort skalen. Äppelbitarna gjorde jag kvällen innan genom att lägga ut små bitar av äpple på en bakplåtspappersklädd plåt, strö över kanel och kardemumma och torka på 80'c i ca 1 timme. De stod sedan i ugnen med luckan öppen under natten för att torka. Hacka hasselnötterna grovt och blanda med musliblandningen, äpplena och gojibär och häll upp i en tätslutande glasburk. Av detta recept fick jag ut en stor burk.




Kommentarer

Åh så gott!!!

Svar: Ja, och det bästa är att man kan blanda i det man själv gillar!
Hannah

Lite torkad ananas och papaya i så är sockerkvoten fylld - om man som jag, gillar sånt:)! Vacker är den, speciellt i burken!

Svar: Lät gott med ananas och papaya, har dock inte hittat det här i stan. Får hålla utkik tills senare när jag inte kör heelt sockerfritt ;)
Hannah

Åhh tusen tack för tipset! !!
Sockerfritt. Precis vad jag letat efter.
http://mittlivmittval.webblogg.se

Svar: Vad kul! Kommer dyka upp några fler sockerfria recept inom kort, så kika gärna in igen!
Hannah

Ser ju riktigt gott ut! Jag tillhör ju den stora skaran som ibland får sockernoja och bara måste ner i det träsket :) Skönt att halsflussen lagt sig!

Svar: Tack! Det blev faktiskt över förväntan! :) Jag tillhör också den skaran, och det är därför jag gör en liten utrensning nu. Mår väldigt mycket bättre utan faktiskt, mindre värk och mer energi! Ja, det var en retlig en denna gång!
Hannah

Aldrig ätit granola faktiskt :o

Svar: Inte!? Det är en stor favorit hos mig, speciellt med mycket nötter och fröer! :)
Hannah


Kom ihåg






Trackback