Vegetariskt pasta med spenat och vitlök

Fick frågan om att ge ut receptet på min pasta som gjordes häromdagen, och självklart skall ni få det. Jag gör ju sällan efter något recept, jag slänger bara ihop något som jag tror kan funka, och oftast så blir det faktiskt väldigt gott. *skryt skryt* Men jag skall försöka återge receptet så gott det går åt er.
 

VEGETARISK PASTA MED SPENAT OCH VITLÖK

Pasta till 4 portioner, gärna fullkorn
5-6 hackade soltorkade tomater
1 påse färsk bladspenat
1-2 vitlökar (solo) eller 4-5 vitlöksklyftor
ca 4 dl grädde
2 msk creme fraiché
smör att steka i
olivolja

Koka spaghettin tills den nästan är klar, den skall fortfarande ha lite tuggmotstånd (dvs vara al dente.) Under tiden spaghettin kokar så gör du iordning såsen. Värm en stekpanna på medelvärme, ha i smör och olivolja, pressa i vitlök och lägg i spenatbladen. Låt dra någon minut tills spenaten börjar krympa ihop. Under tiden hackar du tomaterna. Ha i tomaterna och häll sedan på grädden och creme fraichén och sänk värmen. Låt sjuda ihop några minuter och smaksätt med salt och svartpeppar, eventuellt lite cayennepeppar. Häll av pastan men spara lite av vattnet tills senare. Ha i spaghettin i stekpannan och vänd ner i såsen, häll eventuellt på lite av pastavattnet (någon matsked) för att binda ihop såsen med pastan. Servera med lite ruccola och parmesan på toppen, och en skvätt olivolja! Vill man göra den icke-vegetarisk så kan man tillsätta bacon tillsammans med vitlöken.



Kommentarer

Så gott! :)

Svar: Ja det blev väldigt gott. Jag äter sällan pasta, men ibland är det himla smarrigt :)
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback