Sockerfritt dag 10 och ekologiskt

Den här dagen har även den blivit lite upp och ner. Jag har ätit alldeles för sällan och alldeles för lite. Jag skyller på dålig sömn och mycket att göra på arbetsträningen. Måste bli bättre på att ta tid för att äta, även om jag inte känner att jag hinner. Mat är viktigt för min kropp just nu.

På tal om mat så var jag lätt grinig imorse när jag insåg att både keso och avokado var  slut - katastrof! I ren protest, halvstress och i total fantasiblockering åt jag fil med banan, och glömde att ta ett kort på den tråkiga frukosten. Senare på dagen blev en trött och hungrig Hannah lite lätt mat-arg inne på Willys. Det slutade med att det blev en hamburgare från max och en loka. Inte det bästa, men det fick fasen bli så. Istället för  middagsbild skall ni få en bild på lite av handeln idag. Jag försöker köpa det mesta ekologiskt, varför kanske kommer i ett inlägg någon gång, men kort sagt så är djur, natur och hälsa viktigt för mig. Idag var både ekologisk olivolja och kiwi billigare än o-ekologiska varor. Sånt gillar jag!

Visste ni att om varor som är märkta med Arla-kon är svenskproducerade, medans de varor med endast Arlas märkning kan vara producerade på bla. dansk mjölk ifrån kor som äter genmodifierat foder? Det visste inte jag fram tills för ett par veckor sedan. Nu köper jag enbart svenskproducerad ost. Helst skall det vara svekologiskt (svensk och ekologiskt) men det är sällan det finns tyvärr. Bryr ni er om vad ni köper för mat?

Såg denna i affären och ville testa då den snurrat runt på mitt Instagramflöde (HKlasson heter jag där) och fått väldigt gott betyg. Mitt betyg? - Nja. Okej i smak och krämig i konsistens, inte lika sträv som andra kvargar (kvarger?) men ändå, ingen favorit hos mig. Dessutom innehåller den sötningsmedel, vilket jag vill undvika. Åt i alla fall med ett berg av jordgubbar, som ni ser, och DET var nedrans så gott må ni tro!

Nu ska jag stänga mina gröna och hoppas på att allt går som det ska imorgon, för om det gör det så blir jag en ännu gladare tjej! Kanske det äntligen börjar vända för mig igen? Hoppas, hoppas,hoppas! God natt mina vänner!



Kommentarer

Vi köper ekologiskt av det mesta. Speciellt mjölk, ägg, potatis, paprika, smör, tomat, gurka och frukt osv. I köttväg köper vi alltid svenskt. Vi försöker läsa på innehållsförteckningarna och se vad allt innehållet. En hel vetenskap det där.. Vi har mycket att lära!

Svar: Jag försöker också att köpa just ägg och grönsaker/frukt faktiskt. Kött äter vi sällan, men när det händer köper vi svenskt. Tyvärr så är utbudet inte tillräckligt, men många verkar ha fått upp ögonen för ekologiskt så marknaden ökar ju dag för dag :). Ja visst är det en vetenskap, men viktigt.
Hanna Klasson

du e så sabla duktig darla :D <3


Kom ihåg






Trackback