10 frågor från Emelie

Vad roligt att ni är några stycken som verkar vilja köra det här med 10 frågor. Det är både roligt för mig att få svara på frågor och att få klura ut några till er. Denna här gången har jag fått 10 intressanta frågor ifrån Emelie, som jag för övrigt verkligen tycker att ni skall kika in hos. Emelie skriver så otroligt fint och många gånger har jag önskat att jag kunde få ut mina känslor via ord på samma sätt som hon kan.

1.Om du var ett djur, vilket djur skulle du vara då och varför?
Svar: Jag skulle nog välja att vara en katt. Jag är ganska simpel som person, jag nöjer mig med några få saker som får mig att må bra, och lite så tror jag en katt också har det. Ligga och sola en stund på trappan, jaga möss på hö-loftet för att sedan komma in och bli kelad med innan man drar ut på ett nattligt äventyr. Låter helt okej för mig faktiskt.

2. Vad lekte du allra helst med när du var barn?
Svar: Jag hade som de flesta andra flickor Barbie's, men oftast så var det naturen jag lekte med. Målade upp bilder i mitt huvud om ett bortglömt kungarike som skiljdes av ett stort hav, där elaka trollkarlar bodde tex. Egentligen så var det en liten trädkoja med en smal å, men inget sätter stopp för ett barns fantasi.

3. Har du någon särskild dröm du skulle vilja vara med om i livet?
Svar: Jag har många drömmar, vissa som kan verka orealistiska men också många som jag bara längtar till att få vara med om. Bli mamma är en av dom. Kärleken till ett barn måste vara något av det vackraste som finns, och jag hoppas att den dagen inte ligger allt för långt borta. Även att få öppna ett litet mysigt bageri/café, helst i en gammal lada, med gamla stolar och återanvänt porslin, med ekologiska hemodlade råvaror, och mumsiga hemgjorda, nybakade bröd. Det vore fantastiskt.

4. Är du politiskt intresserad?
Svar: Just i år har jag inte haft något ork till att sätta mig in ordentligt i vad alla partier står för, men jag har tankar på att göra det. Jag bryr mig självklart om hur vi har det här i landet, och även utanför, och jag tror att om alla skulle sätta sig in lite mer i politiken på riktigt och inte bara det som syns mest i media, så tror jag att det skulle bli en helt annan utgång än det brukar bli. Jag tror tyvärr att många inte orkar sätta sig in i det och därför väljer att rösta på det nuvarande partiet, eller inte alls.

5. Vad är den värsta sortens lukt du känt?
Svar: Oj. Jag är ganska känslig mot lukter så jag föredrar att inte sniffa på saker. Men häromdagen insåg jag att lukten av sur grädde verkligen inte är någon hit. Jag hade bestämt mig för att börja sortera även förpackningar (vi har bara kompost och brännbart i våran sopbod tyvärr, så vi får åka till återvinningen om vi vill återvinna annat) och slängt ner några mjölk- grädd- och filpaket i en papperspåse. Hade dock glömt att skölja ur en grädde, så det luktade surt i hela rummet. Tvi!

6. Finns det någon nu levande känd person som kommer att få dig att gråta när hen dör?
Svar: Här beror det på vad man anser vara en 'känd' person. För mig så kan definitionen vara en person som många känner till, tex en skådespelare eller en artist, men det kan även vara en person som är känd för mig. Jag kan inte svara på om jag skulle gråta eller inte vid någons död, jag har förlorat en viktig person i mitt liv och det tog 6 år innan jag kunde gråta ut mina känslor.

7. Vilken bok läste du senast?
Svar: Familjebilder av Dani Shapiro. "Rachel Jensen har allt: En man hon älskar, ett spännande jobb och en underbar tonårsdotter. När hon får veta att hon efter många års försök äntligen är gravid igen, är lyckan total. Men det är också då som allt börjar gå snett. Fjortonåriga dottern Kate kommer tillbaka från ett sommarläger och är helt förändrad. Borta är den frimodiga, positiva tjejen som åkte några veckor tidigare. Av bussen kommer istället en kaxig tonåring med färgat hår och piercad navel. Rachel och hennes man intalar sig själva att det bara handlar om tonårsrevolt, men efter hand tvingas de förstå att det är värre än så. Och så en dag sker olyckan som skadar familjen värre än de någonsin kunnat tänka sig.." Faktiskt en mycket jordnära och psykologiskt övertygande bok. Jag har ännu inte läst ut hela, och ser fram emot att läsa slutet.

8. Vem i din familj/släkt är du mest likt i personlighet och på vilket sätt?
Svar: Jag skulle nog säga min mamma eller min syster. Båda har egenskaper och tankesätt som inte alls är jag, men jag pratar ofta som mamma gör, och jag är lika känslosam som min syster är.

9. Din största rädsla?
Svar: Jag försöker att inte vara rädd för något, och istället njuta av det liv jag har. Men just nu är nog min största rädsla att min sjukdom skall hindra mig från att göra det jag vill i livet, det som får mig att må bra. Men sålänge den inte blir värre så kan jag tackla den, och då och då ge den en käftsmäll.

10. Vad gör dig lycklig ända in i själen?
Svar: Doften av nyklippt gräs, smaken av smultron, långa sovmorgnar, frukost i solen, snögubbsbyggande, när man utan ord vet precis vad någon annan tänker, att känna sitt eget värde, att få en stor kram av någon man inte träffat på länge, gamla minnen från barndomen, att kunna välja att vara glad över att marken får vatten istället för att klaga på regnet. Att bara vara. Bara leva.

Tack för dina frågor Emelie, snart kommer 10 stycken rykande frågor till dig!



Kommentarer

svar; Men tack detsamma älskling <3 Vi måste köra ett lååångt samtal snart igen, skratta så vi får ont i maggen och grååter en skvätt :D love ya baby <3

Jag smsar ;) ♥

Men tack för fina ord! Roligt att läsa dina svar! Jag tycker att du uttrycker dina känslor i skrift alldeles utmärkt jag. ;D man förstår att du är en kvinna med mycket djup. Jag skall svara på dina frågor så fort jag orkar ta fram min dator.. ;D

Svar: Fina människor förtjänar fina ord, och jag tycker verkligen om sättet du skriver på. Tack, det känns gott att höra :). Ska bli intressant att läsa dina svar sen :).
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback