Midsommar 2014

Insåg precis att jag inte lagt upp bilder ifrån vår midsommar än. Jag skyller på att.. fasen, jag har inget att skylla på. Nåja, vi kan säga att jag inte orkat överföra bilderna helt enkelt. Det är i alla fall lite sant.




Dagen innan midsommar kom min mor, min lillebror och hans pappa Tord upp och hälsade på oss ifrån Gotland. Med sig hade dom 4 liter gotländska jordgubbar. Behöver jag säga mer? Gotländska jordgubbar är de godaste som finns, jag lovar. Öländska är riktigt goda, men de här var som att få en skål med guldpengar om man heter Joakim Von Anka. Varje gång jag gick förbi kylen/bänken så tog jag en jordgubbe. Jag skojar inte.

 


Fick tyvärr inte med all mat på kort då alla var minst lika sugna som jag på att hugga in, men på det fanns bland annat västerbottenpaj, ägghalvor med skagenröra, färskpotatis, sallad, laxtårta, sill, gräddfil med gräslök, grillat kött, potatissallad, rödbetssallad, mimosasallad, potatisgratäng och ett fat med kallskuret som bestod av bland annat lamm. Fatet hade mamma beställt ifrån Åsby Kött & Vilt, en mycket trevlig butik som vi har för vana av att besöka när mamma är och hälsar på. Jag fick med mig 2kg riktigt fin blandfärs och en honung med smak av mintchoklad. Tänker mig att den kan vara väldigt god i en kopp varm mjölk, eller ringlad ovanpå en chokladmuffins, eller.. nu drömmer jag mig bort igen.



Jag slängde ihop en snabb midsommartårta av köpta marängbottnar (som var så söta att tänderna grät) och la ihop dom med vispad grädde blandad med limecurd emellan och täckte med jordgubbar och citronbasilika. Trots de extremt söta bottnarna så var det en fräsch och lätt tårta. Jag åt cirka nittio jordgubbar på sidan av också. Eller nittioen. Och en halv.



Denna burk var inte full särskilt länge. Jag tror att jag drog ur ännu en sillbit ur örat igår.



Mamma hittade en fin sommarklänning som satt perfekt på henne. Lilla mamsen.Tänk att hon numera lånar mina kläder, och att jag inte längre kan tälta i hennes. Tänk att en människa kan halvera sin vikt men ändå ha lika stort hjärta. Och tänk om jag hade den där skålen med jordgubbar just nu.



Handlade helt underbart vackra orangea rosor och godluktande prästkragar hos Ica lite spontant för att piffa upp ute på altanen där vi skulle sitta och äta. Rosorna vissnade efter 3 dagar. Prästkragarna är fortfarande lika fina som dagen jag köpte dom. Älskar färgen på rosorna, så varm och härlig färg!

Regnet höll sig undan hela midsommaraftonen och midsommardagen, väldigt ovanligt men väldigt skönt. Vi som mumsade på maten var jag, Thobias, mamma, lillebror, Tord, Thobbes mamma och pappa och kissarna. Dom fick sig en och annan räka dom också. Hur var er midsommar?



Kommentarer

Men du då babe, du är typ sötast :D Jaa gose Penny vill gosa med dig då du kommer upp å hälsar på <3 Love ya hun <3


Kom ihåg






Trackback