Sega kolasnitt

Nu var det länge sedan jag la upp ett recept. Orken och lusten har inte riktigt funnits till att baka, så det har på sin höjd blivit några kladdkakscookies sedan nyår. Nu i dagarna däremot har jag bakat lite åt min brors kalas, och här kommer ett recept på smarriga kolasnitt!
 

SEGA KOLASNITT
 
200g smör
1 ½ dl strösocker
1 ½ msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
2 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
 
Vispa smör, socker och sirap luftigt. Blanda i resterande ingredienser och vispa i någon minut. Det kommer se smuligt ut först, men oroa dig inte, det kommer att gå ihop sig. Knåda ihop degen med händerna och dela den i 4 delar. Rulla längder av dessa och lägg två på varje plåt. Platta till längderna något, jag använder mig av tre fingrar, det blir ett fint mönster och ger en bra mått att skära efter senare. Grädda i ugnen på 175'c i ca 12-15 minuter, de skall ha fått lite färg. Låt svalna något och skär sedan kakorna i snitt.
 
Vill man smaksätta sina kakor så kan jag rekommendera 1 paket saffran, lite krossad Daim, hackade nötter eller byta ut ½ dl mjöl mot kakao.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback