Nyttigare chokladbollar med fikon

De är nog inte många som missat att jag äter sockerfritt denna månad, och då kommer det såklart även komma en del sockerfria recept som har testats och blandats ihop här hemma. Ett av dom är på chokladbollar. Jag är nämligen en riktig gottegris, och den första helgen som skulle spenderas utan socker var inte rolig. Så jag tänkte att om jag inte får äta socker, ja då får jag väl hitta på något gott som är utan socker. Så jag utgick ifrån ett recept ifrån fina Aliceaugusta. Det slutade väl egentligen med att jag ändrade typ hela receptet, men ja, jo. äsch. Fick i alla fall inspirationen ifrån henne!  Har tidigare gjort proteinbollar på fikon, mandel och kokosolja. Inte gott alls. Men de här var riktigt goda och smakade inte alls fikon. Hurra!
 
 
CHOKLADBOLLAR MED FIKON
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl skalad mandel
  • 1 dl cashewnötter
  • 4-5 st torkade fikon (såna man ofta har kring jul)
  • 1 krm vaniljpulver
  • 1,5 msk kakao
  • 30g smör
  • 2-3 msk kallt, stakt, kaffe

GÖR SÅHÄR:  Lägg nötter och kokos i en matberedare och kör tills de är finfördelade. Tillsätt fikonen, vaniljpulvret och kakaon och kör tills det blir en smulig smet. Tillsätt smör och lite av kaffet och kör ihop. Tillsätt mer kaffe efter smak. Smeten skall gå att rulla men inte vara för kladdig eller för torr. Rulla lagom stora bollar i till exempel kokosflingor eller krossade nötter. Låt stå i kylskåp, och ta gärna fram en liten stund innan de skall ätas.




Kommentarer

Sådana har jag aldrig ätit :o

Svar: Då borde du testa! :)
Hannah

Hej hej hallå där borta på andra sidan cyberspace! :D

Jag har nu korat vinnarna i senaste "Har du en blogg #4" och vill bara meddela det så du kan checka in mitt senaste inlägg och se om du hade turen och kammade hem ett pris! :D

Kram! :)

Svar: Nämen tjenare! :)

Ah, spännande! Ska genast kika in! :)

Kram!
Hannah


Kom ihåg






Trackback