Krämig chokladtårta med smak av apelsin och blåbär

Om man som mig älskar choklad i alla dess former - då är det här verkligen en tårta för dig. Saftiga chokladbottnar, syrlig apelsinmousse, len och mjuk smörkräm och en söt chokladsås. Det här blev verkligen en riktigt god tårta, som definitivt kommer att göras flera gånger här hemma.
 

 TÅRTBOTTEN:
  • 100g smör
  • 2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 dl råsocker
 Sätt ugnen på 175'c. Smält smöret i en kastrull. Ta av från värmen och häll i mjölken. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en skål och rör om. Vispa ägg och de båda sockersorterna pösigt. Vänd ner de torra ingredienserna och tillsätt smörmjölken, rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord, bröad form och grädda mitt i ugnen i ca 40 min. Känn efter med stickan så den inte är kladdig men inte heller för torr. Låt svalna och skär sedan i tre delar och fyll med apelsin- och chokladmousse. Mousserna jag har använt mig av kommer ifrån Tårtdecor men det går såklart bra att göra egen mousse. Låt tårtan stå i kylen under plastfolie under natten, eller i minst 4 timmar. Detta för att tårtan sjunker ihop lite, och det vill vi inte att den skall göra när vi brett på vår smörkräm.
 
 
CHOKLADSMÖRKRÄM:
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 3 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ca 140g valfri choklad (jag använde en ljus choklad)
  • ca 0,5 dl kokande vatten
 Smält chokladen i micro eller vattenbad och låt svalna. Koka upp vatten. Vispa smöret mjukt. TIllsätt florsocker och vaniljsocker och vispa till en jämn och len smet. Häll i chokladen lite i taget tills du får önskad färg och smak. Häll i lite i taget av det heta vattnet tills smörkrämen får en fluffig och len konsistens. Täck din tårta med ett tunt lager smörkräm och ställ in i kylen i ca 10-15 min. Lägg på ytterligare ett lager och se till att hela tårtan är täckt. Använd resterande smörkräm eller gör mer om det behövs och spritsa på tårtan. Dekorera gärna med färska bär , frukt eller liknande som du tycker om.
 

CHOKLADSÅS:
  • 100g smör
  • 0,5 dl vatten
  • ca 120g choklad
 Smält smör och vatten i en kastrull, rör i chokladen tills du får en len och glansig sås. Låt svalna i ca 15 min och häll sedan över kanterna på tårtan för en rinnig effekt. Överbliven sås kan komma att stelna, men går bra att värma upp igen, och passar riktigt bra till kladdkaka och glass. 
 



Kommentarer

mumms

Svar: Hej, tack för din kommentar!
Mums vad den verkligen :).
Hannah

Gott!

Svar: Det var det,vill jag lova!
Hannah

Åh, så gott!

Svar: Ja, verkligen! Klart en ny favorit!
Hannah

Har en frågestund på min blogg, kika gärna in och lämna en kommentar:)

Den ser galet god ut!

Svar: Tack snälla!
Hannah

Åh så gott det ser ut! :)

Svar: Tack! Den blev ruskigt god :)
Hannah

Mums, en tårta helt i min smak! Måste provas! :)

Svar: Åh vad roligt! Hoppas du testar den! :) Skriv gärna igen om du gör det, sånt är alltid kul att se!
Hannah

Ser ut som en perfekt födelsedagstårta :D smakar den mycket apelsin? Känner mig lite skeptisk mot det :/ xD

Svar: Nej, det ger mest en syrlighet till all choklad, går absolut att byta ut efter smak! :)
Hannah

Gah vad go!

Svar: Verkligen! Choklad är ju sällan fel!
Hannah

Se riktigt god ut! Mm mums:))

Svar: Ja, jisses vad god den blev! :)
Hannah

Du är så duktig gumman!! :)
Älskade din tårta du fixade åt mig. ❤

Svar: Åh, tack vännen! Vad kul att du tyckte om den! :) Visste inte hur den skulle bli, för den laktosfria grädden ville ju inte tjockna klokt, haha!
Hannah

Monia

Åh, vad god den ser ut :) den måste jag prova...

Svar: Tack! Hoppas du provar! :) återkom gärna med vad du tyckte isåfall :).
Hannah

OMG vad gott!!! :P :P Nu vill man bara ha ;)

---> http://nouw.com/Nettan

Kika gärna in o kolla min senaste shopping

ser gott ut :D

Svar: Tack!
Hannah

Wow vad fin! Och den låter onekligt väldigt god! :) Själv är jag inte så duktig på att baka men ska öva ;)

Svar: Åh, tack snälla! :) Övning ger färdighet, som man säger! :)
Hannah

Du är så duktig min vän <3

Svar: Tack min fina vän ❤️
Hannah

frugan. du är fantastisk ! stolt över dig. så fin blogg <3 tycker vi borde åka och titta på pingviner ihop en dag och verkligen kolla om dom har knän eller inte :P

Svar: Men gud, märks det hur sällan jag kollar min blogg? Haha! Jaa, det måste vi! Skriver upp det på min bucketlist! "Kolla om pingviner har knän med frugan!" HAHAHA! <3
Hannah

Åh va gott!


Kom ihåg






Trackback