Störiga statusuppdateringar

033. 5 slags statusuppdateringar / inlägg du stör dig på på sociala medier
 
Folk får väl göra som dom vill, men det finns några saker som jag har märkt irriterar mig lite extra när jag ser det.
 
- Besserwissrar. Såna som alltid skall ha rätt i allt, lägger sig i alla konversationer som bara går, och inte ger sig en tum. Såna som inte kan vara ödmjuka nog att tänka på att inom åsikter så finns inget rätt eller fel. Alla har rätt till en åsikt, och även om man har olika åsikter så kan man diskutera istället för att gå in i en defensiv position.
 
- Personangrepp och uthängningar. Direkta eller dolda, när någon skriver "Detta trodde jag inte om dig!" eller "Fy fan vilken störd människa namn är, usch" och folk börjar fråga eller fundera på vem det är personen menar och om de själva har gjort människan någon. Intriger och problem kan man ta direkt med personen tycker jag.
 
- Såna som berättar precis ALLT, jämt. Jag behöver inte läsa sjutton inlägg på facebook om hur det går för mattläggaren idag, hur många gånger du kissat på en timme eller om vartenda steg du tar, det är liksom inget som intresserar mig. Lägger man upp att man skall se på film med älsklingen och äta god mat så lägg åtminstone ut vilken film ni skall se, eller recept på maten så jag kan få inspiration eller tips.
 
- Delningar utan fakta. Har skrivit om detta på min faecbook tidigare, och tycker det är ett bra exempel. "Jag förstår inte att man inte tar reda på fakta innan man delar saker här på Facebook. Man kanske vill hjälpa en stackars hundägare som fått hunden stulen, känna sig duktig och omtänksam, men hur vet man att det man delar verkligen är hela sanningen? Att hänga ut någon på nätet utan korrekt information kan leda till extrema händelser, som pojken som skulle ha mördat katter och blev grovt misshandlad på väg hem från skolan, utan en aning om att hans såkallade vänner delat "ett skämt" på Facebook." - från min facebook.
 
- Snuttigull som går till överdrift. Visst får man bedyra sin kärlek till sin partner, men att hela tiden se några som pluttinuttar sig på var och varannan status, det blir lite drygt att kolla på. Speciellt när det inte ens är en status som handlar om något sådant, som tex när någon skriver "Jag har jobbat hela dagen och sen städat, känner mig duktig" och partnern skriver "det är du, puss och gull älskling" och sen tre timmar senare skriver "saknar mitt hjärta, puss och gull" flera gånger i veckan. Sorry, men man kan väl visa sin kärlek utanför internet ibland, man älskar inte någon mindre för det.
 



Kommentarer

Jag o robin pluttenuttar med varann hur mkt å hur ofta vi vill. Ha mån problem ring poolia lr ta bort mig som vän ;)

Svar: Det var inte er jag syftade på, finns andra som är värre än ni :P
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback