Saffransbiscotti med mandel

Nu har julbakandet dragit igång på riktigt här hemma, och huset luktar till och från av bland annat saffran, pepparkaka, choklad, pepparmint och glögg. Alla de härliga dofter som hör julen till! Självklart skall jag dela med mig av mina bästa recept till er, så ni också kan få dessa härliga dofter, bakverk och godis hemma hos er! Först ut i julbakandet stod saffransbiscotti. En ljuvligt god liten munsbit som är alldeles utmärkt till en kopp glögg, eller varför inte som tillbehör i en dessert?

Oftast associerar vi ordet "biscotti" med torkade, skurna skorpor. Men visste ni att ordet "biscotti" kommer ifrån det italienska språket och egentligen omfattar alla sorters småkakor? Det betyder även "bakad två gånger" och innehåller ofta enkla ingredienser som mandel, hasselnötter och någon krydda. Mina innehåller mandel och den bästa kryddan jag vet i juletider - saffran.


SAFFRANSBISCOTTI MED MANDEL
  • 200g smör
  • 1,5 dl råsocker
  • 1 dl strösocker
  • 4 ägg
  • 0,5g saffran (1pkt)
  • 1-1,5 msk hett vatten
  • 7-9 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 150g flagad eller grovhackad mandel

 

GÖR SÅHÄR:  Vispa ihop smöret och de båda sockersorterna. Tillsätt sedan äggen ett efter ett, vispa mellan varje ägg. Lös saffranen i det heta vattnet och låt det svalna lite innan du tillsätter det till smeten, Blanda i mjöl och bakpulver och vispa till en jämn smet, tillsätt mandeln. Degen skall vara lite kladdig men ändå hanterbar. Du kan behöva knåda in mandeln och mer mjöl med händerna. Rulla till 4-6 längder beroende på hur stora du vill ha dina biscotti. Jag gjorde 8 st längder på tre plåtar, i ungefärlig tumtjocklek, då jag vill ha dom ganska små. Grädda på 200'c i ca 8-10 minuter. Sänk sedan värmen till 175'c och grädde ytterligare i 12-15 minuter. Du behöver inte ta ut plåtarna under tiden. Ta ut plåtarna och sänk värmen till 50'c. Skär längderna i ca 1,5 cm tjocka snittar, och lägg dem med snittytan upp. Låt torka i ugnen i 60 min och stäng sedan av ugnen, låt stå i ugnen tills den är kall. Det går också bra att ställa luckan på glänt och låta de torka i ugnen över natten.



Kommentarer

Allt med saffran blir så vackert! Jag tror jag måste prova att baka biscottis!

Svar: Ja, och gott är det också! ;). Tycker absolut att du ska prova Anna!
Hannah

Du är den mest underbaraste människa jag känner - jag älskar dig <3

Ett av julens måsten!! :)

Svar: Håller helt med dig! Dessa görs varje år här hemma :)
Hannah

Bexxi543

Dessa små söt gulingar måste jag prova att göra! Ser goda ut när man är sugen 👍

Svar: Det tycker jag! De är riktigt goda, och snygga att ha stående i en glasskål också 😀.
Hannah


Kom ihåg






Trackback