Lyxiga chokladbollar

Dessa chokladbollar gjorde jag i fredags, och de blev en riktigt hit här hemma. Jag tror faktiskt att det här är det bästa recept jag har använt mig av när det gäller chokladbollar. Även om jag gillar de 'vanliga' chokladbollarna man brukar göra så känns de ändå lite.. ja.. lite "mjää" medans dessa smakar lite mer vuxet. Receptet hade jag nerskrivit i ett av mina block, så har ingen aning om vad det kommer ifrån tyvärr. Dock så ändrade jag om en del i receptet, så det ni hittar nedan är mitt recept på dessa godingar!
 
 
LYXIGA CHOKLADBOLLAR
ca 20 st
 
200 g smör
1 ½ dl socker
6 st digestivekex
7 dl havregryn
8 msk oboypulver
3-4 msk starkt, kallt kaffe
200-300g blockchoklad eller Marabouchoklad
 
Kör digestivekexen och havregrynen i en matberedare tills de är jämnt fördelade. Tillsätt oboypulver, socker och smöret i tärningar. Kör till en jämn smet. Tillsätt kaffet efterhand, så det blir en lagom fast smet. Den får inte vara för mjuk, men inte heller för hård. Rulla till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper, ställ in i kylskåpet under tiden du smälter chokladen. Det gör ingenting om de står längre, det är bara bra.
Smält din choklad i vattenbad och ta fram chokladbollarna. Doppa en och en, lättast är att lägga en chokladboll på en gaffel och doppa ner i chokladen så den täcks. Låt chokladen rinna av lite innan du försiktigt petar av chokladbollen på sin plats igen. Vill man så kan man nu lägga på strössel, havssalt, chiliflarn eller vad man nu kan tänkas tycka om. Jag använde mig av chokladströssel. Upprepa detta med alla chokladbollar.
Får du choklad över så kan du ringa den över dina chokladbollar som jag har gjort, eller passa på att göra en härlig kopp varm choklad! Förvara i en back i kylskåp, och ta gärna fram en halvtimme innan servering.



Kommentarer

De ser väldigt fina och goda ut !

Svar: Tack så mycket Peggy! De är numera förbjudet att göra vanliga chokladbollar här, haha!
Hanna Klasson

Åh, det där såg underbart ut. Måste testas.

Svar: Tack så mycket, de är riktigt mumsiga, hoppas du också kommer tycka det :)
Hanna Klasson

ser väldigt goda ut :)

Svar: Tack :)
Hanna Klasson

Åhh din fresterska, jag måste genast spara de där receptet så jag kan göra såna en dag :D De ser så himmelskt goda ut. ÅHHHHH!! <3

Åhh vad gott, skicka gärna hit en hel drös ;)

Svar: Tack, men nu är dom slut för länge sedan :P
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback