Mustig köttgryta med höstens rotsaker

Såhär på sensommaren/hösten så blir jag ofta sugen på lite mer bastant mat, som köttgrytor, varma soppor, kålpudding och annan härlig husmanskost. Så häromdagen tog jag och slängde ihop en härligt höstig köttgryta med bland annat rotsaker och kalvfond, och dra mig baklänges så gott det blev! Det tog inte lång tid innan jag ombads att ge ut receptet, så här kommer det!


MUSTIG KÖTTGRYTA MED HÖSTENS ROTSAKER

  • 600g kött (jag använde fläskkött)
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 1 palsternacka
  • 8 dl vatten
  • 3msk soya
  • 1 dl flytande kalvfond
  • 4st lagerblad
  • 5-6 st kryddpepparkorn
  • 2 msk paprikapulver
  • salt, peppar efter smak
     
  • 2dl mjölk
  • Några matskedar vetemjöl
  • (Maizena redning)

GÖR SÅHÄR:
Tärna köttet och stek i smör/olja. Krydda med paprikapulver, salt och peppar. Häll på vatten, kalvfond och soya. Skär löken grovt  i 'båtar' och tillsätt i grytan. Låt puttra på medelvärme i ca 20 minuter. Skala och skär under tiden rotsakerna i slantar, och sätt på potatisen. Smaka av köttet, om det börjar bli mört är det dags att ha i rotsakerna. Ha i rotsaker, lagerblad och kryddpepparkorn. Låt puttra ytterligare 20 minuter och smaka sedan av. Köttet skall vara mört och rotsakerna mjuka. Blanda mjölk och vetemjöl till redning, och red av såsen tills du får den så tjock som du önskar. Du kan även använda Maizena's färdiga redning, tillsätt då gärna en skvätt grädde i grytan. Servera med potatis, pressgurka och inlagda rödbetor. Höstigt, mustigt och väldigt gott!



Kommentarer

Så gott! Hur smakade det?

Svar: Som jag skrev, väldigt gott! :) Får jag fråga hur du hittade hit?
Hannah

Härligt :) Ville ha det bekräftat!

Svar: Då tar vi det en gång till, för din bekräftelses skull. Det var riktigt gott! :)
Kikade in på din blogg, den råkade hamna i läslistan!
Hannah

Haha - bra där! Konstigt att den hamnade där?

Svar: Jag la visst in den där :)
Hannah

Konstigt gjort :) Aja, nu blev du en erfarenhet rikare och jag fick veta att du verkligen VERKLIGEN gillade maten! ;)

Svar: Jag veet! Men hela jag är lite konstig, så för mig är det som det ska! Jajamen, tänk så det kan bli :D
Hannah

Ser jättegott ut!! Vi gör också många grytor såhär till hösten. Underbart!

Svar: Tack! Ja visst är det? Simpelt med grytor och långkok och såå gott!
Hannah

Lizz

Tackar!! :D

Svar: Varsågod! :D ät inte ihjäl dig!
Hannah

Det där ska vi testa göra :P <3

Svar; Det var svingott :) Vi fick en matlåda så vi ska dela på den imorgon, blev exakt 2 portioner kvar. :) Receptet ska jag försöka få upp imorgon :)

Svar: Det tycker jag! Lizz hade testat det och sa att det var riktigt gott :D
Hannah

Receptet är uppe gullet ;)

Mums va gott :)

Svar: Ja det var det verkligen! :)
Hannah

Va gott de ser ut :)
Veckans blogg är avslutad, kika in på min blogg :)

Svar: Tack! Oh, spännande! :)
Hannah

Det ser riktigt gott ut :)

Svar: Tackar!
Hannah

Ser och låter som om det blir/blev riktigt gott!

Svar: Haha, du kommenterade denna förut. Och jo, den var fortfarande god ;).
Hannah


Kom ihåg






Trackback