Inredningstips: DIY

Jösses vilken fint väder vi har haft här idag! 25'c och strålande solsken hela dagen. Fler såna dagar tack!

Idag har jag pysslat lite med att göra om några krukor till köket och uteplatsen. Jag köpte ett gäng gamla lerkrukor av en tjej på en köp-byt-sälj sida som jag tänkte använda till mina tomatplantor i år. När jag sen fick hem dom så såg dom inte så roliga ut, så jag bestämde mig för att fixa iordning dom. Jag köpte även 3st nya krukor som jag tänkte ha till mina färska kryddor i köket.

Visst är de väldigt fina som de är, men jag ville piffa upp dom lite så dom passade in mer i min stil här hemma..

..och enligt mig blev dom riktigt snygga. Färgen tog dock precis slut när jag skulle måla insidan på den sista stora krukan, så det blir att köpa mer färg i veckan.

Det är faktiskt inte alls svårt att få till lite snyggare krukor i sin egen stil. Jag använde mig av en mattsvart sprayfärg som kostade 129kr inne på vår lokala färghandel. Jag gjorde rent krukorna, lät dom torka i solen och sprayade sedan krukorna först uppochner och sedan inuti. Färgen jag använde är dammtorr efter ca 20 min, så då kunde jag vända på dom och ta insidan nästan direkt. Det tog mig kanske en timme att göra alla, torkning inkluderad. Färgen behöver sen torka i 12 timmar. Man kan ju faktiskt göra roligare än svart också, man kan göra ränder, mönster eller varför inte handmåla? Bara fantasin sätter stopp!



Kommentarer

finna krukor

Svar: Tack! Jag blev faktiskt helnöjd med dom.
Hanna Klasson

Bra tips! Det ska jag lägga på minnet helt klart.

Svar: Tackar! Ja det tycker jag :).
Hanna Klasson

Åh kul idé! :D Har en avokadoplanta/träd här hemma som säkert behöver en större kruka, så då skulle det ju vara kul att fixa själv :)

Svar: Tack! :) Åh, avokado, det måste jag plantera nästa år, jag är galen i avokado, haha! Det är faktiskt riktigt enkelt och tar inte speciellt lång tid att göra, så kör på. Skriv gärna om du lägger ut resultatet i bloggen, alltid kul att se hur det gick :)
Hanna Klasson

Sv: Det ska jag absolut göra! :) För att få frukt på avokadoträdet så måste man ha två träd, läste jag på en annan blogg. Jag har bara ett så funderar på att plantera en till kärna :) Mitt träd är fortfarande så litet ^^

Svar: Jaha, det hade jag ingen aning om! :) Jag planterade en avokadokärna för några år sedan, men den fick fluglarver i sig så jag kastade ut den på balkongen i hopp om att den skulle repa sig, men istället dog den. Jag hade inte så gröna fingrar på den tiden, haha :)
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback