Helt rätt på midsommarbordet: Laxtårta

På fredag är det återigen dags för Midsommar och som varje år skall det flätas kransar, väljas klänning och skjortor och fram för allt - all den goda midsommarmaten skall förberedas och lagas. Midsommar är för mig en ren lycka, sol, blommor, färskpotatis, sill och så denna goding som jag nu tänker bjuda er på. Jag lovar er, bjud på den här på midsommarbordet och ni kommer inte gå med sura miner därifrån!


LAXTÅRTA MED RÄKOR

200 g mörk kavring
75 g smält smör

3 gelatinblad
200 g kallrökt lax
1 rödlök
5 dl creme fraiche
3 dl gräddfil
1 dl hackad gräslök
Svartpeppar

Kör kavringen till smulor i en matberedare och blanda med det smälta smöret. Tryck ut degen i en rund form på ca 22cm. Ställ in i kylen medan du gör resten. Lägg gelatinbladen i kallt vatten och hacka under tiden rödlök, gräslök och lax. Blanda ihop crème fraiche och gräddfil och rör ner lax, gräslök och lök. Smaka av med svartpeppar. Smält gelatinbladen i en kastrull på svag värme, tag bort från värmen och rör ner lite av laxblandningen i gelatinet, blanda sedan ihop med resten av laxröran. Bred ut blandningen i formen över kavringen och ställ i kylen att stelna ca 4 timmar. Denna tårta kan göras dagen innan, men bör då stå täckt med plastfolie och dekoreras dagen därpå, gärna med räkor, stenbitsrom, citron och ett knippe dill.

Smaklig midsommar!




Kommentarer

Åh så gott! :)

Svar: Japp! :)
Hanna Klasson

Gud så gott :D Jag älskar lax. puss hjärtat <3

Svar: Den är verkligen god! :) Såg du att jag la upp receptet på laxpastan till dig vännen? :)
Hanna Klasson


Kom ihåg






Trackback