Nytt år - nya vanor

De absolut vanligaste löftena vid nyår är förmodligen att sluta röka/snusa eller att börja träna. Det slår ju aldrig fel. Av någon anledning så tänker folk att nu när det är ett nytt år, då, då är det lättare att sluta än att sluta på en vanlig jävla onsdag. För mig krävs i det inget nytt år, ny månad eller ny vecka, utan det räcker med en ny dag. Dock så tjatas och frågas det om nyårslöften hela tiden och har man inget så är man inte ambitiös, man har inga mål i livet, bla bla.. Jag har mål i livet, men mina mål sätts upp när jag kommer på vad jag vill uppnå, inte när de tvingas fram pga att det ändras en årssiffra i kalendern. Jag har fått frågor om vad jag har för nyårslöften, och ja, jag har inga. Gud vad oambitiös jag är va? 
 
Jag har inga löften som jag ändå inte kommer att hålla, däremot så har jag mål och förhoppningar som jag vill uppleva och ta del av. Ett av de största målen är att ta hand om mig själv bättre, både genom att äta en bra kost, träna min kropp och jobba med mig själv, utvecklas som person och även ta tillvara på allt det underbara och roliga runt mig. Att äta bra och träna har jag som mål delvis för att jag vill komma i form och känna mig snygg igen, men även för att det hjälper mot fibromyalgin att röra sig och vara aktiv. Jag kommer att försöka köra minst tre pass i veckan, utefter hur jag mår så kan det bli allt från tre promenader till tre styrkepass, men tre gånger i veckan SKA jag röra på mig. 
 
Angående maten så är det en ständig fråga om vad som är nyttigt och inte. Lchf, 5.2-dieten, medelhavskost, Atkins och allt vad det nu heter är vanliga namn man hör inom kostvärlden idag. Min diet, den kan kallas ÄMV - ät med vettet. Jag äter det JAG tycker är bra och hälsosam kost, sen skiter jag i vad som funkar för er eller hur ni tycker att man skall äta. Jag kör mitt race så får vi se hur det går helt enkelt! 
 
Såhär har dagen sett ut hittills:
(Gick upp sent så frukosten är även lunch.)
 
Frukost: havregrynsgröt med blåbärssylt, mjölk, solrosfrön, pumpakärnor och linfrön. Grovt bröd med ost, skinka och grönsaker, ett glas apelsinjuice.
 
Mellis: vaniljyoghurt med apelsin, nötter och lite riven mörk choklad, kaffe.
 
Middag: köttfärsbiffar, sallad och lite gräddfil blandat med chilisås. 

 
Har ni några nyårslöften/mål? Berätta! 


Trackback