365: En barnlek

010. Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också
 
Leker barn ens ute längre? Som jag nämnde i inlägget innan så känns det som om utelekar har ersatts av smartphones och surfplattor, och jag tycker mig faktiskt sällan se barn på lekplatser. Vi har en lekplats bakom vårat hus, och där ser man ibland några av de som bor i vårat område vara ute med sina barn, men det var länge sedan jag såg några barn leka själva. Nu pratar jag såklart om barn som kan leka själva, inte småpluttisar.
 
Hur som haver, när jag var liten var mina favoritlekar "Burken" och "Mördare och polis." Burken kallades nog också för "Dunken", vet inte varför vi sa burken egentligen. Nåja, det gick i alla fall ut på att en person stod vid ett träd eller ett bord, medans andra sprang och gömde sig. När räknaren hade räknat till 100 så skulle han/hon försöka att dunka alla andra spelare, för att vinna leken. Dunka gjorde man genom att när man såg en spelare, springa tillbaka till trädet/bordet och säga "DUNK" och namnet på personen. Lyckades man dunka alla spelare utan att de själva hann springa fram och dunka i trädet/bordet så hade man vunnit.
 
Mördare och polis var en lite klurigare lek som handlade om att vara smart. Den gick ut på att en person viskade antingen polis, mördare eller vanlig i sina vänners öron. Sedan skulle man gå runt och skaka hand med varandra, var man vanlig och skakade hand med mördaren så dog man, och då gällde det för polisen att försöka se vem mördaren var, och ta fast honom innan alla hade blivit mördade.
 
Vad hade ni för favoritlekar när ni var barn?



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback